06 30624718 Info@sport-spine.nl

Sport&Spine, fysiotherapie.

Het komt regelmatig voor bij mensen; acute rugpijn. Je pakt iets van de grond en vervolgens kom je niet meer overeind! We noemen dit vaak spit. In 95% van de gevallen is het eigenlijk onschuldig en is het binnen 6 weken over. Er is geen schade aan te tonen in je rug op dat moment. Over het algemeen weten we van deze vorm van rugklachten dat met een week het ergste achter de rug is, en je in ieder geval weer gewoon kan lopen. Vaak zien we dan wel dat na een nacht slapen of een langere tijd achtereen zitten de rug heel stijf is. Dit heeft dan nog wat extra tijd nodig om ook te herstellen.

Wat kan je doen in die eerste week?

Blijf in beweging

Deze eerste week na het ontstaan is het vervelendst. Je kan weinig zonder pijn. Toch is in beweging blijven het belangrijkst. Slik (op advies van je huisarts) pijnstillers zodat je toch een beetje kan lopen en eventueel fietsen. Het liefst wissel je elke 15 minuten van activiteit; lopen, liggen, fietsen. Zitten is voor je rug niet fijn en kan je het beste vervangen door liggen, waar mogelijk uiteraard. Moet je toch zitten? Maak dan regelmatig je rug een beetje hol en een beetje bol. Zo is hij toch in beweging.

Belasting uitbouwen

Na ongeveer 3-5 dagen zal je merken dat het langzaamaan steeds wat makkelijker wordt om te bewegen. Je kan meer. De grootste valkuil is nu dat je te snel denkt dat je alles weer kan. Nu geld nog steeds dat zitten voor je rug te belastend is, en het liefst wissel je dit zoveel mogelijk af met lopen of staan en eventueel af en toe liggen.

Starten met trainen!

Wanneer het dan weer beter gaat met je rug en je met ‘gewone’ dagelijkse dingen geen last meer hebt is het heel erg belangrijk dat je je rug weer gaat trainen. Begin rustig met hol- bol maken van je rug, kleine bruggetjes en (weer) starten met buikspieroefeningen. Zoveel mogelijk binnen je pijngrens, maar ook langzaamaan weer opbouwend. Blijf deze oefeningen doen om het risico te verkleinen dat je het nog een keer mee maakt!  Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt bovendien dat regelmatige beweging (gematigd intensief) zorgt voor een verminderde kans op deze vorm van rugklachten.