06 30624718 Info@sport-spine.nl

De meest voorkomende oorzaak van nekklachten is houding. De houding is erg belangrijk omdat je als fysiotherapeut daar niet tegenop kunt oefenen en/of kunt losmaken. Iedereen heeft een bepaalde voorkeurshouding die soms minder gunstig is voor de aanhoudende nekklachten. Met name bij een zittende houding is het van belang dat we op onze nekstand letten om nekklachten te verminderen. We zien bij aanhoudende nekklachten vaak opgetrokken schouders, een ineengedoken houding en het hoofd staat wat naar voren. De tips deze pijnklachten te verminderen zijn de volgende:

 

  • Zorg ervoor dat je gehele rug wordt ondersteund door de leuning van de stoel
  • Doe je schouders een beetje naar achteren en naar beneden
  • Trek je kin een klein beetje in zodat je hoofd recht boven je romp staat

 

Waarschijnlijk is het heel erg lastig om dit steeds maar vol te houden. Probeer er regelmatig even aan te denken, zeker als je ingespannen aan het werk bent achter de computer. Een hulpje daarvoor is de app

‘take a break’ (gratis te downloaden voor Android en IOS) Elke keer dat je dan weer even op je houding let, hebben de spieren weer ontspanning en kunnen ze er weer even tegenaan.

 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.meditationoasis.takeabreak&hl=nl

https://itunes.apple.com/nl/app/take-break!-guided-meditations/id453857236?mt=8