06 30624718 Info@sport-spine.nl

Help! Het is in de rug geschoten! Misschien is het herkenbaar, je maakt een beweging met je rug en ineens kan je geen kant meer op. Erg vervelend en misschien ook een beetje eng. Maar hoe komt het en, misschien belangrijker, wat kan je eraan doen?

Oorzaak

Er zijn tal van verschillende oorzaken voor deze vorm van rugpijn, die ook wel ‘spit’ of ‘acute lumbago’ genoemd wordt. De meest voorkomende oorzaak van deze klacht is een verdraaiing van de tussenwervelschijf. Als reactie hierop spannen de spieren heel sterk samen (kramp). Hierdoor kan je geen kant meer op.

Wat te doen

1. In beweging blijven! Je komt in een vicieuze cirkel terecht wanneer je je bed in duikt en verwacht dat het vanzelf overgaat. Je zal dan een vermindering krijgen van spierkracht en de tussenwervelschijf wordt vervolgens extra belast wanneer je dan weer in beweging komt. Bij voorkeur ga je wandelen of fietsen omdat dit niet al te belastend is. Afwisseling is heel belangrijk. Doe alles niet te lang. Verdeel je uur in stukjes: maximaal een kwartier zitten, een kwartiertje liggen en een kwartiertje wandelen en fietsen.

2. Heb je zittend werk? Door zitten wordt de tussenwervelschijf erg belast. Dit is niet goed voor het herstel. Zorg ervoor dat je minstens elk kwartier even een stuk gaat lopen. Wissel dit waar mogelijk af met af en toe liggen.

3. Neem paracetamol want wanneer je pijn hebt wordt je beweging aangepast. Hierdoor ga je vaak scheef lopen en zijn er andere gewrichten de dupe. Door de paracetamol kan je iets beter symmetrisch bewegen. Let erop dat je niet denkt dat je alles weer kan; bukken, tillen etc. kan nog niet!

In 80 procent van de gevallen gaat dit vanzelf over binnen 6 weken. Heb je na een week nog niet het gevoel dat het beter gaat? Neem contact op met je fysiotherapeut of manueeltherapeut. Deze helpt je er weer snel bovenop.

Eerste hul bij lage rugpijn. Fysiotherapie Harderwijk